سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته شانزدهم بارداری

 

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

جنین در هفته شانزدهم بارداری با طولی به‌اندازه 11 سانتی‌متر و وزنی حدود 110 گرم کودک شما به‌اندازه یک گلابی بزرگ‌شده است! با این‌حال در سه هفته آینده او به‌سرعت رشد خواهد کرد؛ وزن او دو برابر شده و چند سانتی‌متر به طول او اضافه خواهد شد.

اگر به عکس جنین در هفته 16 نگاه کنید می‌بینیداکنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد کرده‌اند. سر او صاف‌تر قرارگرفته است و چشم‌های او در جلوی صورتش جای دارند. گوش‌های او هم در نزدیکی محل نهایی‌شان قرار دارند.

برخی از اندام‌های بدن او که کامل‌تر هستند (ازجمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری) مشغول فعالیت می‌باشند. قلب او روزانه در حدود 25 لیتر خون را پمپ می‌کند و کل خون او چندین بار در تمام بدن او می‌چرخد و در اواخر دوران حاملگی این مقدار به حدود 190 لیتر افزایش می‌یابد.

پوست سر او نیز در حال شکل‌گیری است، هر چند موهای او هنوز هم قابل‌تشخیص نیستند. چشم‌های او با اینکه بسته هستند به‌آرامی حرکت می‌کنند و حتی رشد ناخن‌های انگشتان پای او آغازشده است.

 

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

آیا اطرافیان به شما گفته‌اند که چقدر جذاب به نظر می‌رسید؟ سرخی گونه‌ها (ناشی از حاملگی) یک واقعیت است که عامل آن افزایش جریان خون در سطح پوست بدن می‌باشد.

با تثبیت مقادیر هورمون‌ها و کم شدن حالت‌های تهوع خود شما نیز لذت بیشتری از این دوران می‌برید.

همچنین به علت کاهش شدید احتمال سقط‌جنین پس از هفته چهاردهم شما دلواپسی چندانی نسبت به‌سلامت کودک خود نخواهید داشت و این هم عامل دیگری برای خوب بودن حال شما است!

به‌زودی شما یکی از بهترین لحظات حاملگی را تجربه خواهید کرد: احساس کردن حرکت کودکی که در شکم دارید.

برخی از خانم‌های حامله این لحظه مهیج را در هفته شانزدهم تجربه می‌کنند درحالی‌که اکثر خانم‌ها باید تا هفته هجدهم یا بیشتر منتظر بمانند.

اگر این اولین حاملگی شماست چندان دلواپس نباشید. ممکن است این اتفاق تا هفته بیستم هم رخ ندهد. اولین حرکت‌های کودک ممکن است مثل لرزش حرکت حباب‌های هوا یا حتی شبیه به درست کردن ذرت بوداده به نظر بیایند. در هفته‌های بعد شما مطمئنا لگدزدن کودک را احساس خواهید کرد.

 

فعالیت‌های هفته شانزدهم

حتی اگر در خانه می‌مانید برای یک آخر هفته رمانتیک برنامه‌ریزی کنید. 
وقتی نوزاد شما به دنیا بیاید دیگر شما و همسرتان قادر نخواهید بود که یک آخر هفته را به‌تنهایی باهم بگذرانید. این موقعیت را از دست ندهید.
بیشتر از این هم صبر نکنید زیرا با آغاز سه ماه سوم ممکن است مسافرت برای شما بسیار خسته‌کننده و زجرآور شود. اگر نمی‌توانید به مسافرت بروید در شهر خود بگردید و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببرید. حتی یک شام دونفره و سینما هم می‌تواند گزینه خوبی باشد!

 

رژیم غذایی

اگر جز آن دسته از خانم‌های باردار هستید که دلتان می‌خواهد غذاهایی مانند کوکو گوشت، ماکارونی، پنیر، سوپ جو، اسپاگتی، کوفته‌ریزه، پوره سیب‌زمینی و شیرینی‌های شکلاتی خانگی بخورید، این غذاها را به‌عنوان یک بخش مفید در برنامه غذایی دوران بارداری‌تان قرار دهید.

جایگزین کردن مواد در دستورهای غذایی، پایه و اساس برای غذاهای هفته شانزدهم بارداری است. اگر می‌خواهید کوکوی گوشت بپزید، از گوشت لخم چرخ‌کرده 93 درصد با ترکیب از گوشت گوساله و بوقلمون یا سینه چرخ‌کرده استفاده کنید.

هویج چرخ‌کرده، کدوی سبز یا سایر سبزیجات و جوانه غلات را باهم مخلوط‌ کنید .ماکارونی را با پنیر کم‌چرب تهیه کنید و غذاها را به جای سرخ کردن، آب‌پز کنید و پوره سیب‌زمینی را باکمی روغن‌زیتون و تکه‌های پارمیزان به‌جای کره و نمک بخورید.

 

نگران نباشید

هفته شانزدهم، نقطه تغییر در دوران بارداری شماست.

تعجب نکنید اگر بعد از یک روز پرکار شما همچنان انرژی‌دارید که به خرید لوازم بچه یا ملاقات دوستان و آشنایانتان بروید.

در 16هفتگی بارداری به دلیل کاهش هورمون‌های بارداری، انرژی شما بازگشته و حالت تهوعتان کمتر شده است و احساساتتان تحت کنترل هستند.
اما اگر هنوز گاهی اوقات احساس خستگی و افسردگی کردید، نگران نباشید. اگر فرزند اولتان است احتمال دارد گاهی این احساس را داشته باشید که آمادگی مادر شدن را ندارید و یا اگر فرزند دیگری دارید ممکن است فکر کنید که از عهده کارها برنمی‌آیید. بهتر است بیشتر با همسرتان درباره چگونگی نگهداری از نوزاد صحبت کنید.

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته شانزدهم بارداری

هرروز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورید.
خوب است بدانید که نام کودک را بهتر است قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب کنید.
توصیه‌شده است که در این دوران 40 شب جمعه و یا 40 شب، سوره‌های حدید، حشر، تغابن، جمعه و صف را قبل از خواب بخوانید.
اگر می‌خواهید خودتان و فرزندتان پوستی زیبا، شاداب و لطیف داشته باشید آب آناناس را همراه با یک قاشق عسل بخورید.

 

 

بایدهای هفته شانزدهم بارداری

بالا رفتن سطح هورمون‌ها در بدنتان باعث می‌شود که آب بیشتری جذب کنید و به همین خاطر پاهایتان ورم می‌کند.

برای جلوگیری از هرگونه مشکل و ناراحتی، چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه پاهایتان را بالاتر از قلبتان ببرید.

می‌توانید در حالت نشسته، یک پای خود را بالا ببرید و مچ پای خود را 2 بار در هر جهت بچرخانید و یا سعی کنید که با پاهایتان حروف الفبا را به‌آرامی بنویسید.

به یاد داشته باشید که افزایش بیش‌ازحد وزن در دوران بارداری ممکن است وضعیت پاهایتان را بدتر کند، بنابراین مراقب افزایش وزنتان باشید.

 

 

نبایدهای هفته 16 حاملگی

مصرف غذاهای غیر خانگی مثل سوسیس، کالباس و پیتزا که معمولا ارزش غذایی زیادی ندارند را تا حد امکان کاهش دهید و در صورت ضرورت، بهتر است پیتزا و همبرگر تهیه‌شده در منزل و با استفاده از مواد غذایی سالم را مصرف کنید.

همچنین از مصرف غذاهای مانده و آماده پرهیز کنید. غذاهای کنسرو شده و آماده علاوه برنداشتن ارزش غذایی کافی، حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که برای سلامت بدن مضر می‌باشند بنابراین از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

 

نی نی سایت